TRASA: BRZEGI GÓRNEPOŁONINA CARYŃSKAUSTRZYKI GÓRNE

POŁONINA CARYŃSKA – Jest to jedno z pasm górskich znajdujących się w Bieszczadach. jego najwyższym szczytem jest Kruhly Wierch 1297 m n.p.m. Na jego szczyt można dojść kilkoma szlakami. Opisana w artykule trasa to główny szlak przechodzący przez całą połoninę. Druga i chyba najpopularniejsza trasa rozpoczyna się na Przełęczy Wyżniańskiej. Więcej możesz znaleźć przechodząc na Połonina Caryńska – szczegółowy opis.

POCZĄTEK TRASY. Swoją podróż rozpoczynamy w miejscowości Brzegi Górne. Jest to miejsce przystosowane wyłącznie do celów wypadowych na dwie główne trasy Bieszczad tj. Połoniny Wetlińskiej – szczegóły szlaku, oraz przedstawionej tutaj Połoniny Caryńskiej.

W sezonie wiosennym/letnim/jesiennym do Brzegów Górnych można dojechać za pomocą lokalnych busów, których kursuje naprawdę sporo. Niestety w sezonie zimowym z tego typu transportem publicznym może być spory problem i lepiej wybrać się własnym samochodem. Po przyjeździe na miejsce znajdziemy dużej wielkości parking samochodowy. Opłatę za pozostawienie na nim samochodu opłacimy w stoisku kasowym na którym również można kupić bilet wstępu do Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Całość trasy będzie przebiegać szlakiem oznaczonym na czerwono gdzie pierwszy jego znak znajduje się po drugiej stronie drogi znajdującej się przy kasie i wiedzie w górę lasu. Po kilku minutach marszu dochodzimy do miejsca gdzie szlak delikatnie schodzi w dół w głąb wąwozu którym płynie niewielki potok. W przekroczeniu go nie ma problemu ponieważ znajduje się na nim kładka. Następnie trasa zaczyna nabierać stromości. Od tego miejsca masz będzie nieco wolniejszy. Po trasie można obejrzeć wiele ciekawych roślin. Spora ich część jest wyszczególniona tablicami informacyjnymi. Po około 40 minutach marszu od startu dochodzimy do wiaty. Jest to odpowiedni moment na odpoczynek. Po chwili postoju ruszamy dalej. Tutaj las zaczyna miejscami robić się rzadszy i możemy dostrzec widok Małej oraz Wielkiej Rawki. Około 35 minut drogi od wiaty wychodzimy z granicy lasu.

Połonina Caryńska - wejście
Widok z połoniny po wyjściu z granicy lasu.

Od tej pory trasa przebiegać będzie otwartą połoniną – zobaczymy rozległe widoki na wspomniane wcześniej Rawki. Po przejściu tej granicy nie znajdziemy już miejsca gdzie moglibyśmy odpocząć w cieniu chłodnego lasu. Zanim jednak dojdziemy na szczyt połoniny, po prawej stronie szlaku zobaczymy czyste źródło strumyka wydobywające się ze skał. Na szczycie połoniny szlak odbija w prawo. Po chwili drogi w górę dochodzimy do najwyższego punktu wyprawy czyli Kruhlego Wierchu. Stąd dobrze widać całą panoramę Bieszczad.

Połonina Caryńska - widok na Wetlińską
Kruhly Wierch 1297 m n.p.m. – W oddali Połonina Wetlińska

Dalsza część szlaku w większości przebiegać będzie w dół. Połoniną dochodzimy do rozdroża gdzie szlak czerwony łączy się ze szlakiem zielonym – tutaj jeśli nie czujemy się na siłach jest możliwość zejścia na Przełęcz Wyżniańską (nie warto schodzić – dalej jest już łatwiej). Po pewnym czasie obydwa szlaki ponownie się rozchodzą. Aby kontynuować trasę w kierunku Ustrzyk Górnych należy trzymać się nadal szlaku czerwonego . Od tego rozdroża przez około godzinę droga prowadzi w dół do Ustrzyk Dolnych. Po wejściu w las trasa jest dość stroma i należy zachować szczególną ostrożność.

KONIEC TRASY. Pod sam koniec trasy zobaczymy jeszcze podmokłe tereny przez które można przejść po wybudowanych drewnianych kładkach. Ostatecznie z trasy wychodzimy na rozległy parking w Ustrzykach Górnych. Znajduje się tutaj pełna baza turystyczna, począwszy od możliwości zjedzenia posiłku, zakupu pamiątek, skończywszy na ubikacji. Stąd też w sezonie z łatwością znajdziemy busa który pojedzie czy to do Brzegów Górnych czy też do innych dalszych miejscowości.

DODATKOWE INFORMACJE. Wiele osób decyduje się pokonać trasę w odwrotnym kierunku – jednak opisana tutaj opcja wydaje się być kierunkiem mniej męczącym. Po zejściu z połoniny warto podejść w stronę centrum Ustrzyk Górnych. Znajduje się tam wiele lokali gastronomicznych w których można skosztować lokalnych potraw. Natomiast jeśli będzie potrzeba powrotu do samochodu czy na nocleg busem – warto mieć na uwadze, że nie mają one ustalonego rozkładu jazdy. Kierowca busa odjeżdża w momencie uzbierania się odpowiedniej ilości osób.

GALERIA ZDJĘĆ

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.