TRASA: WETLINAMAŁA I WIELKA RAWKAUSTRZYKI GÓRNE

MAŁA I WIELKA RAWKA – Pasmo graniczne znajdujące się w Bieszczadach. Maszerując szlakiem mamy możliwość dojścia do pasma granicznego z Ukrainą jak i Słowacją. Jego najwyższym szczytem jest Wielka Rawka 1 307 m n.p.m. Można tam dojść kilkoma szlakami. Opisana w artykule trasa to główny szlak przechodzący przez całe pasmo. Wiele osób rozpoczyna wejście na trasę z Przełęczy Wyżniańskiej. Więcej możesz znaleźć przechodząc na Mała i Wielka Rawka – szczegółowy opis.

POCZĄTEK TRASY. Swoją podróż rozpoczynamy w miejscowości Wetlina. Spora miejscowość przystosowana do celów wypadowych na wiele różnych tras Bieszczad.

Trasa w zasadzie rozpoczyna się przy końcu wioski. Idąc od centrum należy minąć placówkę Straży Granicznej oraz most. Wejście na szlak znajduje się tuż za ostatnim przystankiem autobusowym. Niestety nie ma tutaj żadnego parkingu samochodowego dlatego własny samochód warto pozostawić bliżej wioski i do początku trasy udać się na piechotę. Gdy już zboczymy z głównej drogi asfaltowej na początek trasy znajdziemy budkę kasową na którym należy kupić bilet wstępu do Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Trasa oznakowana będzie trzema kolorami szlaku. Rozpoczynamy szlakiem zielonym . Dojdziemy nim aż na Małą Rawkę. Trasa przebiega z łagodnym podejściem przez las. Co jakiś czas znajdują się małe polany z których podziwiać można pierwsze widoki otaczających nas Bieszczad.

Widok z polany znajdującej się na szlaku pośród lasu.

Szlak idzie łagodnie w górę. Spora jej część znajduje się w zacienionym lesie. Ścieżka jest raczej wąska i mniej wydeptana przez turystów lecz nie ma żadnego problemu z jej odnalezieniem. Po około 2h drogi dochodzimy do pierwszego rozstaju. Do trasy zielonej dochodzi trasa żółta której start znajduje się na parkingu Przełęczy Wyżnej. Jest to szlak wytyczony w 2020r. Na połączeniu tras znajduje się wiata w której można usiąść i odpocząć. Po chwili ruszamy dalej. Trudność trasy nie zmienia się. dość łagodnie szlak idzie w górę lecz las zaczyna coraz bardziej rzednąć.

Zielony szlak na Rawki z Wetliny

Następnym punktem wyprawy jest już Mała Rawka. Tutaj szlak zielony odchodzi w lewo w kierunku Przełęczy Wyżniańskiej. Tutaj na pewno spotkać można nowych turystów. Dalsza część wyprawy będzie na wprost ale szlakiem oznaczonym na kolor żółty . Idąc szczytem mijamy wielki betonowy słup który jest dawnym znakiem geodezyjnym. Całą trasę z Małej Rawki do wielkiej rawki podziwiać można rozległe pasma górskie znajdujące się po stronie zarówno Słowackiej jak i Ukraińskiej. po chwili marszu dochodzimy do najwyższego punktu połoniny tj. wielkiej Rawki. Tutaj kończy się szlak żółty i zaczynają się szlak niebieski .

DODATKOWO. Dla osób chcących w pełni zwiedzić tę część Bieszczad warto skręcić w prawo i ruszyć w kierunku Krzemieńca. Jest to trójstyk granic Polski, Słowacji i Ukrainy. Natomiast aby pokonać tę dodatkową część trasy należy doliczyć około 1:30h (liczone w obie strony).

Idąc w lewo rozpoczynamy trasę schodzącą w stronę Ustrzyk Górnych. trasa wiedzie lasem dość stromym zboczem na którym w części znajdują się schody. W połowie trasy schodzenia znajduje się wiata. to od niej trasa zaczyna stawać się łagodna.

KONIEC TRASY. Pod sam koniec trasy zobaczymy jeszcze wybudowane drewniane ścieżki które wiodą pomiędzy drzewami a tuż przed parkingiem podziwiać możemy jeszcze potok Rzeczyca. Na parkingu można złapać busa jadącego w obydwie strony. Warto jednak podejść w prawo drogą asfaltową w stronę Ustrzyk Górnych gdzie można skosztować wielu regionalnych potraw. Dodatkowym atutem jest znajdujący się tam duży parking skąd busy odjeżdżają zdecydowanie częściej.

Drewniana ścieżka wśród drzew na trasie Wielkiej Rawki

DODATKOWE INFORMACJE. Wiele osób decyduje się pokonać trasę w odwrotnym kierunku. Jeśli będzie potrzeba powrotu do samochodu czy na nocleg busem – warto mieć na uwadze, że nie mają one ustalonego rozkładu jazdy. Kierowca busa odjeżdża w momencie uzbierania się odpowiedniej ilości osób.